יום רביעי, 23 באוגוסט 2017

כפיות או לא להיות?

בס"ד



 ברוכים  תהיו בבואכם חברים, מבקריי בלוג יקרים!
והפעם באמתחתי המלצה על ספר לבוגרים שביננו 
ספר שקיבלתי לצורך סיקור...
הספר נקרא כפיות והוא נכתב בידי הסופרת לילך סיגן.
כפיות הוא ספרה הרביעי של לילך סיגן, שהיא עיתונאית מוערכת וסופרת מצליחה. 
ספריה הקודמים, "האלים החדשים", "געגועים למקס" ו"רומן למתחילים" (ידיעות ספרים), היו לרבי-מכר.

עד כמה אנחנו באמת מכירים את עצמנו? וכמה רחוק נסכים ללכת כדי לממש את היכולות שלנו?
שירה לייטנר היא אשת קריירה ואם יחידנית שמצליחה לנהל את מרוץ המשוכות של חייה ביד רמה. 
למתבונן מבחוץ נדמה שהבעיה היחידה שלה היא הקושי למצוא זוגיות נורמלית.
כשהיא פוגשת את מיכאל, הכול משתנה במהירות, היא אמנם עדיין לא מצליחה לקיים זוגיות נורמלית, אבל ההיכרות המסתורית מובילה לא רק לסיפור אהבה אלא גם לתובנות מטלטלות בנוגע למי שהיא באמת.
מיכאל מציע לשירה לעבור בעזרתו תהליך שדרכו תגלה על עצמה פרטים מהותיים שלא היתה מודעת אליהם, והיא נעתרת. 
כדי לתעד את התהליך היא פותחת תיבת דואר אלקטרונית שרק מיכאל יודע על קיומה, ובכל ערב הם נכנסים במקביל לתיבה, שהופכת למעין יומן זוגי. 
דרך התכתובת טווה לילך סיגן עלילה מפתיעה, מתוחכמת ורבת-תהפוכות.
שירה נסחפת לעולם מרתק שגורם לה לחצות גבולות בלתי-צפויים, כשברקע מהדהדות שאלות מטרידות על החלטות שהיא קיבלה בעבר, ועל מה שגרר אותה לסלול את חייה בנתיב הלא נכון. 
בגיל ארבעים היא האמינה שהיא כבר יודעת הכול על עצמה, אך אט-אט מתברר לה שעד היום בעצם לא היה לה מושג מי היא ומהו הכוח האמיתי שלה.
זהו פחות או יותר תקציר הספר...
וכעת אצרף לכם קצת מהביקורות שנכתבו עליו:
ביקורת ספרותית על כפיות מאת לילך סיגן 
ספר מעולה דירוג של חמישה כוכבים
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 1 ביוני, 2017
ע"י אלכסנדרה


מעבר לזה שזה ספר שאם מתחילים אותו אי אפשר להוריד אותו מהיד, הדבר העיקרי שאני יכולה להגיד בסוף הקריאה הוא שזה פשוט - ספר אחר. קשה להסביר בדיוק למה. יש שם כמה קטעים חזקים שתופסים אותך בבטן ברמות שאף ספר לא תפס אותי כבר הרבה זמן (אולי אפילו אי פעם). קראתי אותו ביומיים וחצי עם הרבה דפיקות לב ובכי באמצע. ומי בכלל בוכה בספרים? ובסוף הרגשתי כאילו... לא יודעת להסביר. כאילו עברתי איזה טיפול פסיכולוגי... מלא אסימונים נופלים. קשה להסביר את החוויה. פשוט ספר חובה.
ביקורת ספרותית על כפיות מאת לילך סיגן 
הביקורת נכתבה ביום רביעי, 7 ביוני, 2017
ע"י אורנה


הרבה יותר מסיפור אהבה. לא פשוט לקריאה אבל סוחף, נקרא בנשימה אחת מכריכה לכריכה
ביקורת ספרותית על כפיות מאת לילך סיגן 
ספר טוב דירוג של ארבעה כוכבים 
הביקורת נכתבה ביום חמישי, 18 במאי, 2017
ע"י תושיק


ספר מיוחד שדורש השקעה וסבלנות. אני מודה שלא היה לי קל לקרוא אותו ברצף, עשיתי כמה הפסקות במהלך הקריאה. מצד אחד הסיפור הזוי ויש בו דברים לא הגיוניים, אבל מצד שני הוא מאד מסקרן. באיזשהו שלב התכתבתי עם הסופרת שעזרה לי להבין את הדברים לעומקם וחזרתי לקריאה בגישה שונה ואני שמחה שהתעקשתי לקרוא, זה ספר שמעורר המון מחשבות. 
הספר שונה מספרים אחרים בכך שאין פה ספור עלילה אלא תיעוד תהליך ארוך שעוברת הגיבורה עם עצמה ויכול בהחלט להשליך על כל אחד מאיתנו. כל אחד צריך ללמוד להכיר את עצמו, לחפש את הכח שלו, את החוזקות שלו, את היכולות שלו בכדי לבחור את מסלול חייו, את הכיוון הנכון שמתאים לו בחיים. כולנו צריכים לדעת לעבוד על הפחדים שלנו, לא להיכנע להם ולעשות מה שאנו אוהבים באמת בכדי להיות מאושרים.
כולנו יכולים לכופף כפיות אם רק נרצה!
הגיבורה היא שירה, אם חד הורית בת ארבעים שמגדלת ילד בן שמונה. שירה היא קרייריסטית בתחום התקשורת (טלוויזיה). לכאורה יש לה כל מה שרצתה מלבד אהבה וחיי זוגיות, שמשום מה אותם היא לא מצליחה להשיג.
חייה של שירה משתנים ביום בו היא פוגשת את מיכאל ומתאהבת. מיכאל מספר לה שהוא קורא מחשבות של אנשים, כולל את מחשבותיה. הוא טוען שהוא יכול להכשיל אנשים ולהשיג דברים בעזרת קריאת המחשבות. הוא אומר לה שגם לה יש כוח אך היא לא מודעת אליו. הוא טוען שהיא מסוגלת, למשל, לרפא את כאבי הראש הנוראיים שמהם הוא סובל. הוא מציע לה לעבור בעזרתו תהליך שבאמצעותו היא תלמד מהו הכח שלה ואיך להשתמש בו.
שירה נענית להצעתו. הם פותחים תיבת דואר אלקטרוני שגלויה לשניהם בלבד ובה הם מנהלים שיחות ביניהם ושירה נדרשת לכתוב את כל קורות חייה מילדותה ועד היום, כולל ההיכרות עם מיכאל. 
תהליך הכתיבה עוזר לשירה ללמוד להכיר את עצמה, לנתח את הבחירות שעשתה בחייה בכל התחומים כולל קריירה וזוגיות. שירה לומדת שיש לה כוחות ושהיא יכולה להשתמש בהם בכדי לממש את שאיפותיה האמיתיות.
הכוחות שמיוחסים למיכאל ולשירה הם דמיוניים, הסופרת מייחסת להם תכונות אנושיות מוקצנות בכדי לעזור לנו הקוראים לחדור לנפש הגיבורים ולהבין לעומק את התהליך שהן עוברות.
שירה לומדת מיהי ומה היא באמת רוצה. היא מבינה שהרצון שלה להיות שייכת גרם לה להתכחש למי שהיא באמת. היא מבינה שנסחפה אחרי העדר, התחזתה למישהי, שיחקה אותה ובעצם היתה מזוייפת. היא חיה כדי להיכשל וכדי לא להיפגע ובעצם פגעה רק בעצמה. היא לומדת לא להיכנע לפחדים שלה, לא לפחד לאהוב, לממש את הכוחות האדירים שיש לה בכדי להיות מאושרת בכל התחומים.
שירה מתאהבת במיכאל אבל האהבה ביניהם לא ממומשת. היא לא מבינה למה מיכאל מאוהב בה אבל רחוק ממנה פיזית. אפילו הסקס ביניהם הוא בדמיון. בשלב מסויים הנתק ביניהם גורם לה לתכנן מעשה קיצוני אבל בסופו של דבר היא מבינה שהכל נעשה לטובתה. היא צריכה לעבוד תהליך ארוך שבסופו תצא מחוזקת ומלאת תובנות ותוכל להתחיל בחיים חדשים משופרים, הכוללים גם אהבה בתוכם, אהבה שאליה היא השתוקקה כל חייה.
בסיפור משולבים קטעים מרתקים מסיפור חייה של שירה כגון רגע הלידה של בנה, היחסים שלה עם בנה, מיקרים שונים שקרו לה במקום העבודה עם עמיתיה למקצוע ואירועים מרגשים שקרו לה בעברה.
לסיכום, זהו ספר שצריך לקרוא לאט, בראש פתוח, להצטייד בהרבה סבלנות, להפנים את התובנות שבו ולנסות להשליך אותן עלינו וליישמן בכדי לממש את עצמינו בצורה הטובה ביותר.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Powered By Blogger