יום שני, 16 בדצמבר 2019

לשון ראשון

בס"ד











לשון ראשון כנס השפה העברית ה-13
 בראשון לציון בין התאריכים ה- 8-5 בפברואר 2020, היכן? בהיכל התרבות מאיר ניצן, ראשון לציון הכינוס ה-13 של "לשון ראשון", אירוע הלשון היחיד מסוגו בישראל, יוצא לדרך הפעם בסימן "עברית בתנועה מתמדת". 
העברית היא שפה עתיקה-חדשה, רבת שנים וצעירה בעת ובעונה אחת. מאז מהפכת תחיית הלשון ועד ימינו היא נמצאת בתנועה מתמדת של שינויים וצמיחה. בשלל אירועי תרבות עם מיטב אנשי אקדמיה, מרצים, אנשי רוח, חוקרים, סופרים, משוררים, יוצרים, שחקנים וזמרים יציג השנה הכנס את השינויים שעברה השפה לאורך השנים מזוויות מרתקות ומגוונות: "דיבור צפוף" – הפקת מקור מוסיקלית, הומוריסטית ונוסטלגית, עם מיטב להיטי הלהקות הצבאיות, והחיבור ביניהן לבין השפה והסלנג הצה"לי. 
משתתפים: 
מירי מסיקה, משה אשכנזי, ניקי גולדשטיין, קובי אפללו, רמי קלינשטיין וחמי רודנר עיבוד מוזיקלי: חמי רודנר "אם בלשונות", אברהם טל, מהיוצרים והזמרים החשובים והמשפיעים בישראל, בשיתוף פעולה מוזיקלי ראשון עם אורח מיוחד גידי גוב. 
מפגש בין שפה, מילים ומוזיקה של שני יוצרים שהפכו לחלק בלתי נפרד מפסקול המוזיקה הישראלית. 
מילות השירים הן נכסי צאן ברזל של העברית העכשווית מושב מיוחד המוקדש לשפתם של ראשי הממשלה לדורותיהם. 
מה היה יחסם לשפה העברית, באילו כלים רטוריים השתמשו, ואיך העבירו באמצעות השפה את תפיסת עולמם ואת מטרותיהם הפוליטיות יהושע סובול הסופר, המשורר והמחזאי, נפגש עם בנו, יהלי סובול, סולן להקת "מוניקה סקס" וכותב מוביל שלה, במפגש משפחתי מרתק על שפת השירה והדרמה, ושפת המוזיקה לדורותיה ההגיונריה ה-14: הכנס השנתי של חובבי תשבצי ההיגיון. 
אורח מיוחד: גיל חובב השחקנית מסקי שיברו, והתסריטאי והיוצר, מני אסייג, בשיח על המפגש של עדות ותרבויות שונות עם העברית והשפעת השפה על יצירתם יועצי לשון, קריינים, מגישי חדשות ואנשי תרבות על המתח בין לשון הדיבור לבין לשון הכתב. 
האם יש לשמור על השפה התקנית, או לחתור לקראת שפה מדוברת גם במדיות התקשורתיות השונות? "שיר לשירה" - הצגת ילדים מוזיקלית משירי יהונתן גפן ועוד... הפקת המקור המוזיקלית וההומוריסטית, "דיבור צפוף", תפתח את הכנס ב-6 בפברואר ותעסוק בשפה דרך הסלנג הצה"לי, אשר השפיע ושזר אינספור ביטויים בשפה העברית. 
בערב זה, בעיבודו המוסיקלי של חמי רודנר, ישולבו מיטב להיטי הלהקות הצבאיות בביצועים סוחפים ויוצאי דופן של מירי מסיקה, משה אשכנזי, ניקי גולדשטיין, קובי אפללו ורמי קלינשטיין. בפתיחת הערב יוענק בטקס מיוחד, זו השנה השביעית, פרס ראש עיריית ראשון לציון על שם מאיר אריאל. 
הפרס יינתן על יצירתיות בשפה העברית והנחלתה לרבדים שונים באוכלוסייה. במוצאי שבת, 8.2, יחתום אברהם טל את כנס השפה ויארח לראשונה את גידי גוב. מפגש בין שפה, מילים ומוזיקה - מופע מיוחד על המילים בשיריהם הגדולים שהפכו לחלק בלתי נפרד מפסקול המוסיקה הישראלית. הכנס יתפרש על פני ארבעה ימים, במהלכם יתקיימו מופעים מוזיקליים ייחודיים לצד דיונים מרתקים העוסקים בתנועתה המתמדת של השפה מזוויות מרתקות שונות: - קבוצות העולים הממשיכות להגיע ומביאות איתן שפות חדשות, והשפעותיהן על העברית החיה - נעסוק בוויכוח ובהתחבטות בשאלות "מה נכון?", "איך אומרים?", ובהבדל בין התקני והמקובל - המשבר הפוליטי ישפוך אור על השפה הפוליטית המשתנה והשפעתה על חיינו - נתעמק במוזיקה הישראלית שמייצרת טקסטים בסוגות שונות ולקהלים שונים - נדון בדרכי הוראת השפה, הקריאה והכתיבה במערכת החינוך ועוד... כמדי שנה, לקראת כנס "לשון ראשון", מתגייסים חלליה הציבוריים של העיר להצגת יצירות אומנות המספרות את סיפורה של השפה העברית. הפעם תוצג בבית האמנים תערוכת "א-"Z, שתעסוק בסוגיות השפה והתרבות הכפולה – הספרדית והעברית – שעומדות בבסיס זהותם, אישיותם ויצירתם של אומנים עולים ממוצא דרום אמריקאי אשר פועלים יחד בשדה האומנות. פתיחת התערוכה ב- 8 בפברואר, בשעה 19:30 תערוכות נוספות בגלריה העירונית לאמנות העוסקות בשפה העברית איתם טובול- רשות הקמעות - מיצב גרפי | בלה חבצקין – ציור, סיפור ואיור פתיחת התערוכה ב- 1 בפברואר, בשעה 19:30 רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: " עיריית ראשון לציון גאה להמשיך את המסורת זו השנה ה-13 ולפתוח את כנס השפה העברית. 
השנה יכלול הכנס מופעים ייחודיים ומפגשים יוצאי דופן. אני מזמין את הקהל להגיע בהמוניו ולחגוג עמנו את חגיגת השפה העברית ". 
כנס השפה העברית מופק ע"י אגף התרבות החברה העירונית ראשון לציון לתרבות, ספורט ונופש. 
מנכ"ל החברה העירונית: אלי פולק מנהלת הכנס: טלי צ'רנר ייעוץ אומנותי ועריכת תוכן: בשמת בר חן, דנית נומה מפיקות בפועל: דנה ששון סרלין, נטע אמיתי יועץ אקדמי: ד"ר רוביק רוזנטל לרכישת כרטיסים טל': *3701 מופעי הכנס שיתקיימו בהיכל התרבות מאיר ניצן, ראשל"צ: 5.2.20, יום רביעי, בשעה 13:30 כנס מורים ומפקחים מפגש שנתי למדריכים ולמורים בעברית בהשתתפות משרד החינוך. 
עורכת ומנחה: ד"ר עליזה עמיר משתתפים: המפקח על הוראת הלשון העברית – תומר בוזמן אורח מיוחד: העיתונאי גיל חובב 5.2.20, יום רביעי, בשעה 20:30 כנס ה"הגיונריה" ה-14 הכנס השנתי לחובבי תשבצי ההיגיון כֶּנֶס עשיר וגדוש במופעים וּבמצגות, חידודי לשון, משחקי מילים ואהבה גדולה לַשפה העברית. עורך ומנחה: ליאור ליאני | אורח: העיתונאי גיל חובב 6.2.20, יום חמישי, בשעה 20:30 "דיבור צפוף" – בהשתתפות: מירי מסיקה, משה אשכנזי, ניקי גולדשטיין, קובי אפללו, רמי קלינשטיין, חמי רודנר הפקת מקור מוסיקלית, הומוריסטית ונוסטלגית עם מיטב להיטי הלהקות הצבאיות והחיבור ביניהן לשפה ולסלנג הצה"לי עיבוד מוזיקלי: חמי רודנר את המופע יפתח טקס הענקת פרס ראש העיר ע"ש מאיר אריאל בהנחיית העיתונאי צחי קומה. 8.2.20, שבת, בשעה 10:00 "שיר לשירה"| הצגת ילדים מוזיקלית משירי יהונתן גפן "שיר לשירה" מספר את סיפורה של חבורת ילדים בנהלל המתכוננים יחד להופעה בחגיגות יום ההולדת למושב. 
מה שמרגש אותם יותר מהכול היא העובדה שיהונתן גפן, יליד נהלל, אמור להגיע ולחזות בהם שרים שיר שכתבו ביחד. 
הצלחת החגיגה תלויה ביכולת שלהם לשתף פעולה ולשים בצד את הדעות הקדומות ואת השיפוטיות. "איך שיר נולד", "הילדה הכי יפה בגן", "שיר לשירה", "נערה במשקפיים", "המחבוא שלי", "רעמים וברקים", "מי שמביט", "יותר" ועוד. 
מחזה: אור יעקובי// בימוי: אורי אומנותי// מוזיקה: חגי דוידוף// תפאורה ותלבושות: מאיה פלג// כוראוגרפיה: יוסף אלון// וידאו: יואב כהן עוזרת במאי: ליאור בסון// תאורה: אורי מורג// שחקנים: דלית דוד, דיאנה גולבי, זיו שליט, דניאל לחמן, נירית אהרוני 8.2.20, מוצ"ש, בשעה 20:30 "אם בלשונות" אברהם טל מארח את גידי גוב אברהם טל, מהיוצרים והזמרים החשובים והמשפיעים בארץ בשיתוף פעולה מוזיקלי ראשון עם אורח מיוחד גידי גוב. מפגש בין שפה, מילים ומוזיקה – מופע מיוחד על המילים בשיריהם הגדולים, שהפכו לחלק בלתי נפרד מפסקול המוזיקה הישראלית. 
אורח מיוחד: גידי גוב האירועים שיתקיימו באודיטוריום: 5.2.20, יום רביעי, בשעה 16:00 "שירים וסימנים": מפגש בין השפה העברית לשפת הסימנים, בין מוסיקה לריקוד, בין משורר וראפר לשחקנית ומתורגמנית. חיבור נדיר ויוצא דופן של מוסיקה, קצב, אהבה למילה ולתנועה, מופע מוסיקלי לצד מופע חזותי - ג'ימבו ג'יי שר משיריו וגילי מתרגמת אותם. 
בין השירים מספרים השניים על האתגרים בתרגום הסלנג שבשירי ראפ לשפת סימנים, החריזה בשפת הסימנים, השפעת קצב השיר על התרגום, על החיבור האישי שלהם לשתי השפות ובעיקר על הדומה והשונה בין שתי השפות משתתפים: ג'ימבו ג'יי, השחקנית גילי בית הלחמי (שפת הסימנים), בליווי גיטריסט 5.2.20, יום רביעי, בשעה 18:00, שפת ראשי הממשלה 12 ראשי ממשלה ישראלים, ולכל אחד ואחת מהם השפה המיוחדת לו. שפתם מתארת את הסוגיות הפוליטיות הבוערות, את האתגרים הלאומיים והאישיים, ואת תמונת המצב הישראלית, כפי שראו אותה בדרכם הייחודית. מה ניתן ללמוד מלשונם ושפת גופם של ראשי הממשלה הישראלים לדורותיהם? כיצד הבחירות הלשוניות שלהם שיקפו את הביוגרפיות שלהם ואת רוח הזמן? מושב המוקדש לעברית של ראשי הממשלה, ולדרך שבה השתמשו בשפה כדי להציג לציבור את תפיסת עולמם ומדיניותם. 
עורך המושב: ד"ר רוביק רוזנטל 5.2.20, יום רביעי, בשעה 20:30 עברית בין דורית מפגש משפחתי מרתק בין אב לבן, בין שתי אושיות תרבות על שפה של שירה ושפה של שירים. האב, יהושע סובול – מחזאי, במאי וסופר, הבן, יהלי סובול, סולן להקת מוניקה סקס וכותב מוביל שלה. הם ישוחחו ביניהם, יקראו מיצירתם וגם ישירו יחד. 6.2.20, יום חמישי, בשעה 18:00, מגדל בבל בארץ הקודש – כל עלייה הביאה איתה ארצה עברית חדשה ואחרת, הטביעה מושגים חדשים ומילים שהיום נראות לנו כאילו היו כאן מאז ומתמיד. שיח של אנשי תרבות ממגוון העדות השונות והמפגש שלהם עם העברית, השפעת העברית על יצירתם והשפעתם על העברית. עורך המושב ומשתתף: ד"ר רוביק רוזנטל משתתפים: השחקנית מסקי שיברו, תסריטאי והיוצר מני אסייג, להקת המוזיקה משפחת אלייב, הסטנדאפיסטית לאה לב. 6.2.20, יום חמישי, בשעה 20:30 מגילת אסתר – גרסת 2020 *המושב יוקדש לזכרו של הנשיא החמישי, יצחק נבון ז"ל אחד מסיפורי התנ"ך האהובים בלבוש מודרני. המושב ידון בדרך שבה מגילת אסתר מתארת רגשות ומביאה סיפור היסטורי בשפה עברית עתיקה. כיצד מובעים בה רגשות של אושר ושמחה, כיצד גיבורי המגילה מדברים זה עם זה, וכיצד היתה מגילת אסתר מסופרת בימינו. 
עורך המושב: פרופ' חננאל מאק משתתפים: דר' ורד טוהר , ח"כ לשעבר עליזה לביא, דר' חיים חיון הדיונים שיתקיים בגרין רום: 6.2.20, יום חמישי, בשעה 16:00 תקין או קביל? לשון תקינה היא סוגיה חברתית, פוליטית ומגדרית. קיים מתח בין לשון הדיבור לבין לשון הכתב – כיצד יש להגות נכונה מילים? מה נכון ומה לא? האם יש לשמור על השפה התקנית או לחתור לקראת שפה מדוברת גם במדיות התקשורת השונות? מושב משולב וחוויתי עם יועצי לשון, קריינים, מגישי חדשות ואנשי תרבות. עורכת: ד"ר סמדר כהן 6.2.20, יום חמישי, בשעה 18:00 הביוגרפיה של הא'-ב' האותיות העבריות הן חלק בלתי נפרד מהיומיום, מהתקשורת שלנו, באמצעותן אנחנו מבטאים את עצמנו, פוגשים את האחר. 
אחרי ארבעת אלפים שנים של כתב העברית צלחה את ימי קדם, המצאת הדפוס ועד לפונטים של האלף השלישי. שיח מרתק שראשיתו בשורשים ההיסטוריים של העברית עד אחרי הקלעים הטיפוגרפי של פונטים כמו אריאל, פרנקריל ואחרים עורכת המושב: איה אליה משתתפים: ד"ר חגי משגב, מיכל שומר, ד"ר יעקב מאיר, פרופ' עדי שטרן
חברים זה הולך להיות בהחלט מעניין...

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Powered By Blogger